Zoeken
In\uitlog

Juliana, school en muziek

Na 5 weken oefenen op zang, dans, een muziekinstrument bespelen of decor bouwen, was op donderdag 11 april de afsluitende presentatie van dit project in Ons Huis. In het kader van ons 110-jarig bestaan had muziekvereniging Juliana contact gezocht met de Julianaschool om de kinderen actief bezig te laten zijn met het thema muziek. Binnen de netwerken van de school en de muziekvereniging vonden we een aantal workshopleiders die aan de slag zijn gegaan met een groepje kinderen. Het resultaat mocht worden gezien en gehoord.
Schoolproject

In een vol Ons Huis gaf de muziekvereniging de aftrap met de Pirates of the Caraïben. Een muziekstukje dat een beetje aansloot bij het kernconcept van deze periode, Macht & Regels. Piraten hebben lak aan de regels toch? Het thema bij dit kernconcept was tovenaars/heksen/Harry Potter.

In een prachtig decor, gemaakt door de decorgroep, voorstellend Kasteel Schweinstein, werden alle optredens aangekondigd door steeds wisselende groepjes kinderen. Zij vertelden al vast een klein beetje wat we te horen en te zien kregen en wie de performers waren.

Als eerste liet de slagwergroep o.l.v. Selma en Thijmie, 2 orkestleden, horen waar ze mee bezig zijn geweest. Drummen was hun wens, maar dit begint bij het leren klappen en later op een trommeltje slaan van ritmes, die je o.a. kunt aanleren met hulp van woorden zoals peer, appel, sinaasappel.

Het volgende groepje waren de blokfluiters. O.l.v. onze blokfluitjuf Gerda Boschloo hadden ze al een paar liedjes in de vingers gekregen. Ze hadden zelfs een liedje over Harry Potter ingestudeerd.

De viool bespelers waren de volgende kinderen op het toneel. Petra Westra had 4 meisjes streken op de viool aangeleerd en onder begeleiding van pianomuziek klonk het prachtig. De zaal werd stil en kinderen keken en luisterden vol bewondering. Er was een heel kleine viool, maar ook een grotere staande. De violen waren beschikbaar gesteld door Michael van Berkum uit Zutphen.

Toen kwamen de kleuters. Zij hadden niet meegedaan met de workshopgroepjes, maar met hun groep een eigen lied ingestudeerd en dat was al best moeilijk. Het was het drakenlied en alle kinderen waren versierd als draak. Ook in dit groepje zag je al duidelijk muzikaal talent, bewegen op muziek was een paar jongetjes al goed gegeven.

De jongens op de blaasinstrumenten lieten daarna horen hoe goed zij al geluid uit hun koperinstrument konden krijgen. De workshopleider en onze dirigent Gilian Schmidt vertelde er wat over. Een paar jongens hadden al les, maar ook de nieuwelingen konden al een melodietje spelen, echt knap.

Vervolgens werd het toneel gevuld met allemaal meisjes. De zanggroep en de dansgroep deden samen hun optreden. Ze zongen het lied over de spin en dansten hierop. Alle meisjes zagen er mooi aangekleed uit en het enthousiasme straalde er van af.

De optredens werden afgesloten door de accordeongroep. Stien Huurnink had voor 4 kleine klavieraccordeons gezorgd en samen met de kinderen liet ze horen en zien hoe moeilijk het is om op zo’n instrument te spelen. Toch konden ze eindigen met samen een liedje te spelen. Heel knap.

Na de nodige bedankjes werd de presentatie afgesloten door een polonaise met muziek van Juliana, een lekkere ontlading van alle spanning voor de optredens. Deze presentatie was een mooie afsluiting van ons schoolproject “Juliana, school en muziek”. Het was fijn om te horen tijdens de vijf weken, maar ook mooi om nu te zien wat kinderen kunnen beleven aan bezig zijn met muziek. Want muziek is iets waar een mens heel veel in kwijt kan, zowel actief als passief. Het is er op zo ontzettend veel verschillende manieren en elke vorm kan iemand iets geven. Met dit project hebben de kinderen van de Julianaschool d.m.v. hun zelf gekozen workshop er aan kunnen ruiken. Hopelijk vindt het zijn vervolg in bijvoorbeeld het nemen van les in zang, dans, een instrument of meezingen en dansen met de tophits. En hopelijk vindt het ook zijn vervolg in het aanbod van de lessen op school in de komende jaren n.a.v. het convenant dat ook de Poolsterscholen en de gemeente Lochem op 17 april hebben ondertekend in het kader van Meer Muziek in de Klas.

Jopie van Doleweerd